-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49991 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

فرق قرآني كه اكنون نزد امام زمان(عج) است و از حضرت علي(ع) رسيده، باقرآن هاي فعلي چيست؟
قبل از پاسخ شايان ذكر است كه ترتيب، نظم و عده آيات در هر سوره در زمان حيات پيامبر اكرم(ص) و با دستور آن بزرگوار انجام شده است و توقيفي است و بايد آن را تعبداً پذيرفت هر سوره با فرود آمدن {/B«بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِيمِ»{w1-4w}{I1:1I}*/} آغاز مي شد و آيات به ترتيب نزول در آن ثبت مي گرديد تا موقعي كه «بسم الله» ديگري نازل گردد و سوره ديگري آغاز شود. اين نظم طبيعي آيات بود. گاهي اتفاق مي افتاد پيامبر اكرم - با اشاره جبرييل - دستور مي داد تا آيه اي را بر خلاف نظم طبيعي در سوره ديگر قرار داده شود؛ مانند آيه 281 سوره بقره بنابراين ثبت آيات در سوره ها چه با نظم طبيعي يا نظم دستوري، توقيفي است و با نظارت و دستور خود پيامبر اكرم(ص) انجام گرفته است و بايد از آن پيروي نمود. ولي درباره نظم و ترتيب سوره ها، بيشتر محققان بر اساس روايات وارد شده در اين باره برآنند كه جمع و ترتيب سوره ها بعد از وفات پيامبر براي نخستين بار به دست علي(ع) انجام گرفت كه داراي ويژگي هاي ذيل بود. 1- ترتيب دقيق سوره ها، طبق نزول آنها، مكي پيش از مدني در اين مصحف رعايت شده بود، ضمن اين كه ترتيب آيات و سير تاريخي آنها هم روشن شوده بود. 2- در اين مصحف قرائت آيات، طبق قرائت پيامبر اكرم(ص) كه اصيل ترين قرائت بود، ثبت شده بود. 3- اين مصحف مشتمل بر تنزيل و تأويل بود؛ يعني موارد نزول و مناسبت هايي را كه موجب نزول آيات و سوره ها بود توضيح مي داد؛ البته در حاشيه مصحف اين حواشي بهترين وسيله بر آن فهم معاني قرآن و رفع بسياري از مبهمات بود و داراي برداشت هاي كلي و جامع از موارد خاص آيات بود كه در فهم آيه ها بسيار مؤثر بود. با توجه به اين مطالب و اين كه ترتيب آيات در زمان حضرت رسول اكرم(ص) انجام گرفته و قرآن كنوني از نظر ترتيب آيات به همان صورت است روشن مي شود كه فهم ما از آيات تفاوت چنداني با گذشته ندارد. البته بايد اذعان داشت كه نپذيرفته شدن مصحف حضرت علي(ع) از سوي خلفا باعث شد كه مسلمانان از دقايق و شرح و تفسيرهايي كه در حواشي آيات بود محروم شوند. {V(تاريخ قرآن، آية الله معرفت، ص 84، انتشارات سمت)V}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.